fbpx

O inline bruslení

Inline bruslení

Inline bruslení je moderní a populární sport, který je oblíbený téměř všemi věkovými skupinami. Bruslení je pro mnohé synonymem svobody, volnosti, radosti a dobré nálady. Potřebujeme k němu pouze kolečkové brusle, ideální povrch a ochranné pomůcky.

Inline bruslení

Při bruslení dochází jako u mnoha dalších sportů k pocitu radosti z pohybu, dokonalého uvolnění a oproštění se od všedních starostí. Při jízdě se soustředíte jak vám sviští vítr okolo uší a ubíhá asfalt pod kolečky. Jedná se o zdravý sport, kdy na rozdíl od běhání si neničíte klouby, a dochází k velkému spalování kalorií. Kdo bruslí častěji, určitě zpozoruje zlepšení fyzické kondice, zesílení břišních, hýžďových svalů a zhubnutí. Zároveň se tento sport dá krásně pojmout jako společenská záležitost, kdy se vyrazí po práci s kamarády nebo kolegy na brusle, probere se vše důležité, zastaví se na občerstvení, je to výborný relax. Je jen na vás, jaké tempo zvolíte, můžete ujet například 50 kilometrů za odpoledne nebo jen kolečko parkem.

Technika bruslení

Technika bruslení je velice důležitá pro požitek z jízdy. Pokud bruslař začíná, tak se nadře více než pokročilý jezdec. Ze začátku se dělají krátké krůčky, které se postupně se zlepšující se rovnováhou prodlužují. Určitě je dobré vědět, jak zabrzdit nebo zatočit, aby nedocházelo ke zbytečným stresovým situacím a pádům. Zastavování je obvykle pro začátečníky velký oříšek. Můžeme brzdit několika způsoby. Například brzdičkou, pluhem nebo obloučky. Po zvládnutí brzdění přichází i vyšší jistota a větší sebevědomí. Jakmile bude bruslař ovládat základní techniky, může se pustit do dalších pokročilejších, jako je například jízda pozadu nebo přešlapování. Jako u  každého sportu ale platí, že to nejde hned. Průměrný jezdec se musí obrnit trpělivostí a odvahou. Pokud bruslař trénuje častěji, výsledky jeho práce přichází brzy. Pokud máte vysoké abmice a chcete se naučit bruslit jako profík, tak to zabere poměrně hodně příjemných odpolední na bruslích.

Jak zastavit na inline bruslích

Technika zastavování je pro většinu lidí největším oříškem, ale není na tom zas tak nic těžkého, chce to jen vědět jak na to a chvíli to trénovat.  Nyní se podíváme na základní způsoby zastavování.

Technika zastavování je pro většinu lidí největším oříškem, ale není na tom zas tak nic těžkého, chce to jen vědět, jak na to a chvíli to trénovat.  Nyní se podíváme na základní způsoby zastavování.

Brzdička

Brzda brzdičkou je při správném provedení velice efektivní způsob zastavování. Dá se zastavit i z vyšší rychlosti a především na úzkém prostoru. Je ale nutné pořádně pokrčit koleno stojné nohy a aktivně tlačit brzdičku směrem dopředu, nikoliv pouze zvedat špičku.

Pluh

Zastavování pluhem je druhá možnost brzdění. Na rozdíl od brzdičky je to stabilnější způsob, nelze ale zastavit tak rychle. Nemusíte udržet rovnováhu na jedné noze. Je důležité pořádně roztáhnout nohy s mírně pokrčenými koleny, špičky nasměrovat mírně k sobě a tlačit nohy od sebe. Brusle se nesmí sjet k sobě, odtlačujeme paty od sebe. Pro odlehčení bočních stehenních a hýžďových svalů lze střídavě nadzvedávat nohy, čili dělat brzdivé krůčky.

Obloučky

Pokud máme dostatečně široký sjezd, tak je vhodné sjíždět ze strany na stranu, aby sjezd nebyl tak prudký. Postoj je stejný jako u pluhu, jen nezatěžujeme obě nohy stejně, ale přenášíme váhu z jedné strany na druhou. Musíme hodně tlačit na vnější nohu a otáčet ramena do směru jízdy, abychom se dokázali rychle otočit do druhého směru, což je nezbytné. Pokročilejší bruslaři mohou dělat obloučky v paralelním postavení nohou. Při sjezdu lze zatočit do protisvahu a tím úplně zastavit.

Téčko

Pokud nemáte brzdičku, je brzda téčkem vhodným ekvivalentem pro zastavení v přímém směru na úzkém prostoru. Musíme být velmi stabilní na stojné noze. Brzdící nohu táhneme za sebou kolmo na směr jízdy. Míru brzdného účinku pak pak regulujeme přítlakem/přitahováním brzdící nohy.

Smyk / slide

Jedná se o nejnáročnější způsob brzdění, který vyžaduje mnoho tréninku. Pokud zatočíme s velkým náklonem při vyšší rychlosti, kolečka se dostanou do smyku a tím nás brzdí. Výsledná brzda pak vypadá podobně jako na lyžích, či ledních bruslých.

Typy bruslí – jak správně vybrat kolečkové brusle

Každý je individuální a každému vyhovuje něco jiného, proto existuje několik typů bruslí a každý typ je určen na jiný styl jízdy. Někomu vyhovuje pomalejší bezpečná jízda na stezkách, někomu vyhovuje rychlá jízda a někdo má rád adrenalinovější zábavu na bruslích.

Fitness brusle

Základní typ bruslí se nazývá fitness brusle. Tato brusle je určena pro masy lidí, kteří bruslení berou jako doplňkový relaxační sport. Brusle je pohodlná ale ne příliš pevná. Je tedy vhodná na nenáročné jezdění po hladkých stezkách. Zpravidla má průměr koleček mezi 80 a 90 mm.

Maraton brusle

Jedná se v podstatě o vylepšenou verzi fitness brusle. Jsou použity pevnější materiály jak na botě, tak na rámu. Jsou určeny pro rychlou kondiční jízdu na delší vzdálenosti (maraton v inline závodní disciplíně měří 50 km). Průměr koleček mají většinou 100 mm.

Speedové inline brusle

Pro ty, kteří si chtějí užít pořádnou rychlost, existují tzv. speedové inline brusle. Ty už můžeme vidět na nohách závodníků. Mají velká kolečka o průměru 100 – 125 mm a botička vypadá spíše jako polobotka, je však velmi pevná vyrobená z karbonových vláken. Brusle poměrně těžko ovladatelné, vyžadují trochu cviku a posilování kotníku.

Freeride / urban brusle

Někdo má rád zase větší vzrušení, adrenalin a volnost. Pro tuto skupinu bruslařů existují freeridové brusle. Ty mají tvrdý vnější skelet a vnitřní pohodlnou botičku. Mají menší kolečka, zpravidla okolo 80 mm. Můžeme se setkat také s tří-kolečkovými variantami s většími kolečky. Tato brusle sedí dobře na noze a je skvěle ovladatelná. Brusle jsou velmi univerzální, můžete na nich vyrazit na stezku, kamkoli po městě, nebo jen tak blbnout v parku a zkoušet různé zajímavé prvky.

Freestyle brusle

Pokud jste někdy viděli někoho „blbnout“ mezi malými kužílky, měl na sobě pravděpodobně feestyle brusle. Jedná se o vysokou botu s pevným vnitřním skeletem. Mají krátký rám s malými kolečky od 72 do 80 mm. Rám je navíc speciálně tvarován do tzv. banánu, brusle jsou tak extrémně točivé, ale nepříliš vhodné na delší vzdálenosti či vyšší rychlosti.

Agressive brusle

Jezdění ve skateparku, či zdolávání městských překážek se nazývá agressive bruslení. Brusle musí být velmi odolné a stabilní. Konstrukčně se podobají freeride bruslím, jsou však o něco robustnější. Mají plochý spodek a na něm přidělaný tzv. soul plate, čili desku z tvrdého plastu. Podvozek mají rovněž plastový s velmi malými kolečky s průměrem 50-72 mm. Rám má navíc mezi prostředními kolečky tzv. grind blok. Díky klouzavým soul platům a grind blokům se dá s bruslemi „grindovat“ po zábradlích či hladkých zídkách.

Wizard skating

Njenovější směr inline bruslení vynalezený v Kanadě agressive bruslařemi první generace, který kombinuje prvky freestyle a krasobruslení avšak při vyšších rychlostech díky stabilnějšímu dlouhému rámu s mírným prohnutím. Rám je přidělán na odolnou agressive botu, takže brusle zvládne i skoky a jiné nárazy. Pokud někdo bruslí už hodně dlouho, s těmito bruslemi pak může být opravdový čaroděj (wizard).

Hokejové brusle

Obdoba ledních bruslí jen s kolečky místo nožů. Zajímavostí je tzv. hi-lo rám, který první dvě kolečka menší pro nižší postavení boty. Kolečka jsou nejčastěji 2x80mm pod patou a 2x76mm pod špičkou a jsou velmi měkká (méně než 80A) pro extra grip na speciálním halovém povrchu. Pokud byste na těchto bruslích chtěli jezdit venku, je lepší kolečka vyměnit za tvrdší – měkká kolečka by se na asfaltu  poměrně rychle opotřebovala.

Artistic brusle (krasobruslení)

Obdoba ledních krasobruslí. Rám s kolečky je na první pohled velmi zvláštně tvarován, aby se pocit bruslení co nejvíce podobal pohybu na ledě. Kolečka jsou pravidla 3 a rám je tvarován do kolébky. Místo typických krasobruslařských zoubků mají brusle se kolečky na špičce kulatý brzdový špalík pro odraz do skoků.

SUV brusle

Jestliže vás někdy omezoval nedostatečný asfaltovaný prostor, zkuste terénní/SUV bruslení. Na pevné freeridové botě mají přidělaný dlouhý široký rám s velkými nafukovacími koly. I když je nápad na první dojem jednoduchý, jízda na SUV bruslích je docela dřina. Kola mají velký odpor a jízdu na delší vzdálenosti je vhodné doplnit o práci paží s běžkařskými holemi. Z kopce brusle jedou, brzdění ale není snadné. Zkrátka zajímavá věc, ale ne pro každého.

Dětské brusle

Drtivá většina dětských bruslí se dělá roztahovací na 3-5 velikostí, takže ideálně když se trefíte někam na začátek rozsahu, aby brusle s dítětem alespoň 2 roky „rostly“. Kolečka a jejich velikost, počet nehrají příliš roli (pozor jen aby byla z polyuretanu, ne tvrdá z plastu), ložiska také nemusíte řešit – u dětí začátečníků nejsou rychlé brusle ani příliš žádoucí. Powerslide má na nejvyšší řadě dětských bruslí dokonce systém, který kolečka blokuje / snižuje rychlost… Typově jsou dětské brusle spíše fitness, které většinou neposkytují dostatečnou oporu a navíc se materiál boty může při častějších pádech snadno prodřít. Určitě je tedy lepší pořídit celoplastové brusle s vnitřní botičkou – pro dětskou nohu bývají lepší volbou jak z hlediska opory chodidla a kotníku tak trvanlivosti materiálu. V nabídce je i pár specializovaných modelů rostoucích bruslí na agressive, hokej, či speed.

Jak vybrat nové brusle?

Před koupí bruslí si musíte zodpovědět pár základních otázek:

  • jak chceme jezdit?
    Jak již napověděl přehled bruslí, způsobů bruslení je celá řada. Nejčastěji se začíná s fitness jízdou po stezce. Po naučení základů může ale obyčejná jízda vpřed někoho začít nudit a tak hledá další alternativy. Pokud již na začátku víte, že vás to táhne například do skateparku, pořiďte si rovnou k tomu vhodné brusle.
  • kolik chceme investovat?
    Finanční investice by měla být přímo úměrná množství času, který budete bruslení věnovat. Na začátku je dobré si brusle třeba jen půjčit, nebo pořídit nějaké levnější. Pokud vás bruslení hned po první zkušenosti nadchlo a chcete se mu věnovat pravidelně určitě vybírejte kvalitu.

Kolik stojí inline brusle?

Cena záleží jako u ostatních produktů na kvalitě. Dají se koupit brusle třeba z bazaru za několik stovek, nejdražší závodní brusle mohou stát i desítky tisíc korun. Pokud je někdo úplný začátečník, tak si nemusí kupovat rovnou drahé brusle. Když zjistí, že ho tento sport zas tolik neoslovil, byly by to vyhozené peníze. Nové brusle pro začátečníky jsou ideální okolo 2 tisíc korun. Kvalitnější rekreační brusle se cenově pohybují okolo 5 tisíc, opravdu dobré brusle pořídíte za cca 10 tisíc a více. Obecně určitě nekupujte nejlevnější no-name značky, tam je špatně úplně všechno (levná plastová kolečka, špatná ložiska, nevhodná bota). Doporučujeme specializované výrobce: K2, Rollerblade, Powerslide. Sice trochu platíte i za značku, ale kvalitou jsou opravdu jinde (hlavně pevnost boty = podpora a pohodlí). Fila, Tempish, Roces ještě jdou, ale pozor na levnější modely. Nakupovat je vhodné ve specializovaných prodejnách (např. Inlinecentrum v Praze na Budějovické). Brusle ve sportovních řetězcích mívají horší kvalitu, byť jsou od renomované značky!

Na co se zaměřit při koupi?

Zde je několik nejdůležitějších faktorů, které ovlivňují jízdu na kolečkových bruslích.

  • Kolečka – musí být kvalitní uretanová, pečlivě volte velikost a tvrdost dle Vašeho zaměření. Obecně platí, že čím jsou větší kolečka, tím lépe přejíždějí nerovnosti, mají větší setrvačnost a tak pojedete rychleji, resp. méně se na nich nadřete. Brusle má na větších kolech ale výše posazené těžiště, a tak nebudete tolik stranově stabilní. Předozadní stabilita pak souvisí s délkou základny koleček, tzn. vzdáleností mezi středy prvního a posledního kolečka (např. 4x110mm je celkově stabilnější než 3x125mm). Tvrdost koleček se pohybuje v maximálním rozmezí 70A – 95A. Běžně dostupná kolečka se pohybují od 78A do 88A. Většinou kolečka mají měkčí kolečka tzv. dobrý grip, tedy se nesmekají a jsou pohodlná, když přejíždíte nerovnosti. Tvrdší kolečka mají zase větší trvanlivost a jsou rychlejší. Spíše než na tvrdosti ve skutečnosti závisí vlastnosti na kvalitě použitého materiálu. Dobrým ukazatelem je zde opět cena. Pokud kupujete samotná kolečka, základní stojí cca tisíc korun, sada těch lepších se pohybuje okolo 2 tisíc korun – což může být více, než stojí levná kompletní brusle.
  • Ložiska – při koupi zkontrolovat, zda se kolečka pořádně točí. Pokud se zastaví po malé chvilce, tak nejsou kvalitní ložiska a vy se za jízdy více nadřete. Ložiska mají škály přesnosi výroby ILQ a ABEC 1-9. Čím nižší číslo za označením, tím se ložiska budou otáčet s menší výdrží. Podobně jako u koleček ale rozhoduje spíše kvalita materiálu/cena. Dražší ložiska od renomovaného výrobce ABEC 5 pojedou lépe než „no-name“ ložiska ABEC 9. Cena samostatné sady ložisek (16 ks) začíná na pěti stech korunách, dobrá ložiska stojí 1500 korun a více.
  • Rám je spojovacím prvkem mezi kolečky a botou. Přímo ovlivňuje předozadní stabilitu brusle: ať už máte jakýkoliv počet či velikost koleček, vzdálenost mezi první a poslední dírkou na osy kol napoví, jak bude brusle držet směr jízdy. Dlouhé rámy jsou vhodné pro delší jízdu v přímém směru. Krátké rámy jsou zase obratnější a vhodné na rychlé změny směru. Jako stavební materiál rámů většinou slouží hliník – čím tvrdší tím kvalitnější. Pokud sundáte přední kolečko a přitlačíte špičky rámu k sobě, získáte tak povědomí o tvrdosti hliníku. U některých typů bruslí (dětské, agressive) převládá plast.
  • Bota by neměla být větší ani do délky ani do šířky. Ideální je, aby seděla přesně na noze. Mírně větší bota bude pohodlnější a možná i vhodnější volbou pro občasné rekreační bruslaře. Vrcholoví sportovci naopak někdy volí o něco menší velikost pro přesnější ovládání brusle. U více polstrovaných bruslí můžete již při nákupu očekávat, že se časem vymačkají a mohou se tak zvětšit. Pokud Vás při bruslení bolí chodidla, mohou pomoci sportovní či ortopedické vložky. Dbejte také na správné postavení nohy v brusli – neměly by se Vám vyvracet kotníky do stran.
  • Zapínání je většinou kombinací 3 částí – tkanička, suchý zip/přezka (45o strap) a horní přezka. Některé značky dělají zapínání otočným kolečkem BOA, na které se navíjí drátek. Toto je pohodlnější, ale může být poruchové a složitě opravitelné. Mnoho začátečníků podceňuje stahování spodní části boty a příliš spoléhá na přezku nad kotníkem. Brusle by se měly zavazovat postupně od spodu, utahovat tkaničky směrem od špičky křížek po křížku. Při rozbruslení je dobré nechávat horní přezku úplně povolenou, abyste si lépe uvědomili práci chodidla a částečně tak předešli možným bolestem.

Servis inline bruslí

Co se týká servisu bruslí, tak si řekněme, jaké součástky se opotřebovávají a musí se jednou za čas vyměnit.  Jsou to kolečka a ložiska.

  • Kolečka se přirozeně sjíždí s najetými kilometry. Způsobem jízdy můžete míru opotřebení velmi ovlivnit, materiál koleček ale ubývá vždy. Pokud jste dlouhodobý bruslař, víte, že jednou za čas nová kolečka koupit prostě musíte.  Abyste je nemuseli kupovat kolečka příliš často, můžete rychlost jejich opotřebování snížit jejich pravidelným prohazováním. Při bruslení / odrazu se využívá především vnitřní strana koleček. Jakmile zřetelně vidíme, že vnitřní strana je už více zkosená, tak je to signál jednat. Musíme otočit opotřebená kolečka o 180 stupňů a tím dát zkosenou stranu na vnějšek brusle. Pokud výměnu provádíme pravidelně, můžeme kolečka prohodit doporučovaným způsobem: první za třetí, druhé za čtvrté a zároveň všechny na opačnou stranu.
  • Další spotřební součástka jsou ložiska. O ty můžeme pečovat již prevencí tak, že nejezdíme do vody, do písku ani dalších podobných nečistot. Při prohazování kol můžeme ložiska hadříkem pročistit a zvenku postříkat mazacím sprejem, či prokápnout olejem. Jakmile Vám ložiska dělají nepříjemné zvuky, nebo se již netočí tak, jak by měla, tak je na čase zakoupit nová. U dražších ložisek má smysl ložiska vyčistit, tedy sundat boční krytky, ložiska propláchnout v benzínovém čističi a následně protočit, vysušit, promazat a opět zakrytkovat. Většinu základního servisu tedy zvládne téměř každý sám. Stačí 2 imbusové klíče, čisticí prostředky, mazadlo a hodinka práce k tomu. Čím častěji budeme o brusle pečovat, tím lépe a delší dobu se na nich bude jezdit.
  • Pokud si s údržbou či opravou nebudete vědět rady, nezbývá než vyhledat kvalitní servis bruslí, kterých v ČR není hodně. Například v Inlinecentru Vám ale se vším rádi pomohou.

Příslušenství na inline bruslení

Chrániče

Pro bezpečnou jízdu určitě doporučujeme ochranné pomůcky. Základem jsou chrániče a přilba. Na trhu je nepřeberné množství chráničů za různé ceny.  Chrániče máme na kolena, lokty a zápěstí. Pokud budete vybírat, tak by měly být navlékací a zároveň na suchý zip. Chránič pak lépe drží na svém místě. Plocha plastového povrchu by měla obepínat převážnou část kolene, nebo loktu. Pokud bude příliš malá, tak se může prodřít látkový materiál okolo. Hodně důležité jsou chrániče rukou, na ty se případně padá nejčastěji. Chrání jednak proti odření dlaní a jednak proti zlomení zápěstí. Zde je dobré, pokud mají výztuhy na horní i spodní straně zápěstí.

Helma

Dalším velice důležitým ochranným prvkem je přilba. Hlava je nejdůležitější částí těla a její úrazy můžou být fatální. S přilbou jsme v mnohem větším bezpečí. Dnes se dělají přilby speciálně na inline bruslení. Jsou to podobné přilby jako na lyže, ale nemají žádné zateplení. Výhodou oproti cyklistické přilbě je, že má chráněnou i zadní část hlavy. I. cyklistická přilba je ale určitě lepší než žádná přilba. Helmy na brusle se dají sehnat v každém větším sportovním obchodě. Ideálně by měla sedět přesně na hlavě, neviklat se, pásky by měly těsně obepínat bradu.

Další příslušenství

 Pokud s bruslemi jezdíme často, tak se vyplatí investovat i do dalšího vybavení. Může to být například speciální batoh, na který je možné uchytit brusle, abychom je nemuseli  tahat v ruce.
Když jedeme na krátký výlet a nechceme s sebou brát velké zavazadlo, tak je vhodný speciální opasek, kam se nám vejde vše potřebné: pití, peníze, doklady, klíče, nářadí, skladné přezůvky.
Na noční jízdy je dobré mít nějaké osvětnění, nebo alespoň reflexní pásky.

Jak začít s inline bruslením

A jak tedy začít s tímto krásným sportem? První vyberte nějaké fajn brusle, nemusí být příliš drahé, zkuste třeba i bazary nebo půjčovny. Udělejte si v bruslích pár krůčků ideálně na nejezdícím povrchu (koberec, tráva) a snažte se zafixovat si základní postoj: pokrčená kolena vystrčená dopředu nad špičky bruslí. Když se nebudete cítit bezpečně, tak existuje inlineškola.cz 🙂

Inline kurzy

Kurzy jsou většinou zaměřeny na určitou skupinu lidí. Jsou to například kurzy pro děti, kurzy pro začátečníky, kurzy zaměřené na brzdění, atd. Pro toho, kdo nemá rád větší skupinky lidí, doporučujeme individuální výuku, která se navíc zaměřuje na konkrétní potřeby.  Pokud si někdo není jistý například v zastavování, tak mu na kurzu instruktor vysvětlí jak na to, žáci mají ihned viditelné pokroky. Zaplatit několik stokorun za kurz je rozhodně lepší, než se stresovat tím jestli se dokážu vyhnout nějaké náhlé překážce, nebo bezpečně sjet kopec.
Na kurzech, pro začátečníky se probírají téměř všechny důležité techniky bruslení. Ze začátku probíhá krátké seznámení účastníků, rozcvičení, základní teoretické poznatky. Poté se přechází na trénink rovnováhy a jízdy dopředu. V další části se trénuje zastavování a postupně se proberou brzdění pluhem, brzdičkou a obloučky. Instruktor plynule přechází na výuku zatáčení a pokročilejších technik. Na kurzech panuje přátelská atmosféra, často se skupinka po kurzu odreaguje krátkým posezením u nápoje.

Kde je vhodné bruslit?  Inline stezky v ČR

Ideální je bruslení na inline stezkách. V posledních několika letech se jejich počet hojně rozrostl. Tím se stalo bruslení dostupnější a komfortnější. V každém větším městě nalezneme minimálně jednu kvalitní stezku. Relativně dobrá situace je v Praze, kde je hned několik dobrých cyklostezek, které jsou dlouhé i okolo 10 kilometrů – například stezka od Vyšehradu po Zbraslav, nebo z Troje do Klecan.  Povrch je už také hladký a bez větších nerovností. Občas se ale vyskytne obávaný kopeček. Zde je lepší sjíždět velice opatrně a nenechávat si brusle rozjíždět na zbytečně vysokou rychlost, pak může dojít z pádům.

  • Na serveru http://www.nabruslich.cz/ najdete hromadu nápadů kam vyrazit na výlet na bruslích.
  • V zahraničí je také mnoho příležitostí kam vyrazit na brusle. Nejzajímavější lokality jsou v Německu Lužická jezera, Fleming, nebo v Rakousku například stezka okolo Dunaje.